geoal geoal
2882
BLOG

Smoleńsk ponownie do KBWL LP

geoal geoal Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 94

Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP) to polska komisja cywilno-wojskowa działająca na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2004 roku (Dz.U. Nr 138 poz 1464). Komisja powoływana jest decyzją ministra obrony narodowej po zaistnieniu wypadku lub poważnego incydentu lotniczego w lotnictwie państwowym, obejmującym statki powietrzne używane w służbie wojskowej, celnej i policyjnej. W przypadku katastrofy TU-154M w Smoleńsku  pracami KBWLLP w dniach 15–28 kwietnia 2010 kierował Edmund Klich, zaś od 28.04.2010 roku Jerzy Miller. Na mocy Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2010 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania KBWLLP, przewodniczący Komisji badającej katastrofę polskiego Tu-154 w Smoleńsku podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów. Protokół wraz z całością materiałów zebranych przez Komisję przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Rady Ministrów i informuje o tym Ministra Obrony Narodowej. Prezes Rady Ministrów podejmuje decyzję o wznowieniu badania i ewentualnej zmianie orzeczenia w sytuacji, gdy:
a) wyjdą na jaw nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy
b) dowody istniejące w dniu wydania orzeczenia nie były mu znane (§ 14a pkt 3 rozporządzenia)

5 Lipca 2011 roku raport końcowy Komisji badającej katastrofę w Smoleńsku został przekazany premierowi Donaldowi Tuskowi, 25 lipca 2011 roku przyjęty, a 29 lipca 2011 roku zaprezentowany opinii publicznej podczas konferencji prasowej w Kancelarii Premiera oraz opublikowany.


Zakończmy te wykopaliska archeologiczne.
Minęło dwa lata od opublikowania raportu komisji Millera. W tym czasie pojawiło się wiele nowych faktów, opracowań, ekspertyz dotyczących tej katastrofy, które siłą rzeczy nie mogły być znane wspomnianej komisji. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy istnieją przesłanki do wznowienia prac komisji?.
Jeśli ograniczyć się tylko do prac ekspertów działających na zlecenie prokuratury to mamy ekspertyzę krakowskiego IES, mamy wyniki przeprowadzonych autopsji (choćby A.Walentynowicz), czekamy na finalny raport z badania na obecność "cząstek wysokoenergetycznych". Z drugiej strony zaprezentowane zostały wyniki badań naukowców, podczas obu Konferencji Smoleńskich. Ich wyniki niewątpliwie kwalifikują się do ustaleń z kategorii "nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy". O ile eksperci, naukowcy zrobili swoje, prezentując wyniki badań (wciąż czekamy na oficjalne dokumenty końcowe II Konferencji Smoleńskiej) to wydaje się, że w tej chwili ruch należy do Zespołu Parlamentarnego kierowanego przez A.Macierewicza. Czy zespół, oprócz składania zawiadomień do prokuratury, powinien podjąć działania w celu zobligowania Prezesa Rady Ministrów do wznowienia prac komisji?. Niekoniecznie.
Oddajmy głos, niewątpliwie kompetentnej osobie, tj. przewodniczącemu PKBWL M.Laskowi, który 12.02.2013 roku mówił:
...jest droga formalna. Każdy, kto ma podstawy twierdzić, że odkrył inne niż oficjalne przyczyny katastrofy, może złożyć swoją ekspertyzę w komisji. W przypadku Smoleńska - w Wojskowej Komisji Badania Katastrof Lotniczych (powstała dopiero w czerwcu 2012 r., ale jest niejako spadkobierczynią komisji Millera). Ekspertyza musi zostać zbadana, jeśli rzeczywiście ujawni nowe fakty, prace będą wznowione...
Tygodnk Powszechny

Wypowiedz ta odzwierciedla zmiany prawne, które nastąpiły w ubiegłym roku. W związku z nowelizacją ustawy Prawo Lotnicze dotychczas obowiązujące rozporządzenie z 26.05.2004r. zostało zastąpione przez nowe  rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie organizacji oraz działania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. O ile wcześniej powoływano komisję " po zaistnieniu zdarzenia lotniczego" tak obecnie jest to komisja stała, powoływana na okres jednego roku.  Decyzją Nr 254/MON  z dnia 23 sierpnia 2012 roku, która weszła w życie 1 września 2012r., Minister Obrony Narodowej na okres jednego roku powołał KBWLLP, na czele której stoi przewodniczący – płk pil. Mirosław Grochowski.
Skład KBWLLP pierwszej (pełnej) kadencji (01.09.2012-01.09.2013)
płk pil. Mirosław Grochowski (I MON ds. BL) – przewodniczący
płk pil Dariusz Mikołajczyk (I MON ds. BL) – I zastępca
mjr rez. pil. Wojciech Bryk (MSW) – II zastępca
ppłk Cezary Musiał (I MON ds. BL) – sekretarz
płk rez. Andrzej Bałdys (I MON ds. BL)
płk pil. Mirosław Jemielniak (DSP)
płk pil. Mieczysław Orłowski (DWLąd)
płk rez. Jacek Przybysz (I MON ds. BL)
płk Mirosław Wierzbicki (I MON ds. BL)
ppłk pil. Robert Benedict (I MON ds. BL)
ppłk pil. Robert Dudzic (33 BLTr)
ppłk nawig. Ryszard Machnik (I MON ds. BL)
ppłk pil. Marek Michalak (DWLąd)
ppłk rez. Mirosław Milanowski (I MON ds. BL)
ppłk Jacek Karbowiak (DO SZ)
ppłk pil. Mariusz Pawelec (31 BLT)
ppłk Marek Petkowski (21 BLT)
ppłk Krzysztof Socha (I MON ds. BL)
ppłk Krzysztof Szczepaniak (IWsp SZ)
ppłk Krzysztof Tomaszek (DWLąd)
mjr Andrzej Bartosiewicz (I MON ds. BL)
mjr Jacek Dąbek (BL SG)
mjr rez. pil. Marek Kocimski (I MON ds. BL)
mjr rez. pil. Krzysztof Okułowicz (BL SG)
kmdr ppor. Bogusław Korba (43 BLM)
podinsp. Grzegorz Woltański (ZLP KGP)
kpt. pil. Krzysztof Tarka (7 dl)
nadkom. pil. Robert Sitek (ZLP KGP)

Strona internetowa Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów w części poświęconej KBWLLP wskazuje wspomnianą decyzję Nr 254/MON jako nadal obowiązującą, stąd należy wnioskowć, że skład presonalny po 1.09.2013 roku nie uległ zmianie.
Przypomnę wypowiedź: Każdy, kto ma podstawy twierdzić, że odkrył inne niż oficjalne przyczyny katastrofy, może złożyć swoją ekspertyzę w komisji.
Wiadomo więc gdzie pisać, jakiego pojazdu należy wypatrywać w Smoleńsku, nie ma obawy teodolit i łata zmieszczą się bez trudu.
bezpośredni link do strony www.czerwonesamochody.com , gdzie zamieszczono zdjęcie

geoal
O mnie geoal

"Idź wyprostowany wśród tych, co na kolanach"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka